Op 6 april vond het symposium ‘Lots of Lace’ plaats in het auditorium van het Nieuwe Instituut in Rotterdam met Felicie Ameschot als fijne dagvoorzitter.
Eeuwenlang was kant voor de Europese vorstenhuizen, adel en rijke burgers zeer gewild. Het was voor hen het ultieme middel om rijkdom en status te etaleren. De geschiedenis en de ontwikkeling van kant is een fascinerende reis door de tijd. Uiteindelijk wordt rond de eeuwwisseling naar de 19e eeuw, de productie gemechaniseerd met textielmachines die een binair systeem gebruiken, hetzelfde systeem dat ten grondslag ligt aan computers.
Welk ander materiaal is er, dat zijn waarde ontleent aan gaten en holle ruimtes? Kantstructuren zijn een inspiratie voor hedendaagse modeontwerpers en architecten die geïnspireerd door dit weefsel, hun creativiteit en soms high-end-technologie gebruiken om steeds nieuwe vormen en materialen te creëren.
De sprekers van de dag lieten totaal verschillende aspecten van kant aan de orde komen. Het verhaal van kant. Verweven met de geschiedenis, met onze geschiedenis. De lezingen gingen onder andere in op de geschiedenis en het bewaren van kant maar ook de aanwezigheid van kant in kunst en design. Op het programma stonden:
Caroline Esgain, conservator van het Mode en Kant Museum in Brussel, sprak over de geschiedenis van klos en naaldkant en de industriële productie daarvan met speciale aandacht voor Vlaamse en Brusselse kant.
Marian Bijlenga, beeldend kunstenaar, sprak over haar werk en de inspiratie hiervoor.
Tineke Geurts, Museum de Kantfabriek, gaf een lezing over kantvernieuwing.
Wessel van Beerendonk, architect bij studio RAP, behandelde de combinatie van computerdesign en digitale productiemethoden voor het maken van kantachtige 3D geprinte structuren en façades.
Frieda Sorber, kunsthistorica en technologe, deelde haar kennis over het bewaren, fotograferen, behandelen en online presenteren van kant.
Wim Mertens, conservator Momu Antwerpen, behandelde hoe en waarom er voor kant werd gekozen door Belgische modeontwerpers van de zogenaamde Tweede Generatie.
Naast al deze inspirerende lezingen konden de aanwezigen de tentoonstelling ‘Workwear’ bezoeken waarop een korte inleiding werd gegeven door Nadia Troeman van Het Nieuwe Instituut. De premiere van de korte film ‘Sustainable Dream. The love, the hours, the dress’ door Fatima Benouraida en Maaike Elise Stofferis van Maison M’Elise vond ook plaats tijdens het symposium.
Wij willen alle aanwezigen en sprekers bedanken voor de geslaagde dag en hopelijk tot het volgende symposium!